Marți, 19 noiembrie 2019 | ClujHub
Cât de pregătite sunt organizațiile culturale pentru publicul cu nevoi speciale?
Facilitator: Ruxandra Mateescu – Supereroi printre noi
Arta și cultura sunt sinonime cu incluziunea sau bunăstarea, au efecte terapeutice și numeroase beneficii sociale pentru participanții la activități culturale. Cât de larg este însă orizontul în care operează spațiile sau evenimentele culturale și cât de pregătite să îl lărgească sunt acestea pentru a se putea adresa publicului cu nevoi speciale?
Atelierul aduce laolaltă profesioniști din domeniul cultural și social pentru a discuta despre nevoia unui cadru optim pentru participanții culturali cu nevoi speciale, despre ce bune practici există în acest domeniu și ce se poate face pentru a îmbunătăți accesul la cultură a persoanelor cu dizabilități sau nevoi speciale.
12.00 - 13.00
Facilitator: Ruxandra Mateescu – Supereroi printre noi
Cum putem găsi un limbaj comun între profesori și artiști?
Facilitator: Paula Nuțaș – Minte Forte
Se prea poate ca școala și arta să se poziționeze în mintea multora dintre noi în extreme diferite. Uneori, aceste extreme sunt cu atât mai îndepărtate în mințile actorilor principali din cele două domenii: profesorii și artiștii. Rareori recunoaștem însă că, dincolo de abordările diferite, educația formală și arta au același obiectiv: dezvoltarea sănătoasă a individului și a comunității în care trăiește. La acest atelier ne dorim să creăm o punte de legătură între cele două aparente extreme, un spațiu în care să explorăm puncte de intersecție între nevoile educaționale ale profesorilor și elevilor și resursele profesionale ale artiștilor. Ne propunem să construim un cadru în care artiștii din comunitatea clujeană pot deveni un sprijin pentru profesori, în scopul dezvoltării unor experiențe de învățare mai bogate și eficiente pentru elevi.
12.00 – 14.00
Facilitator: Paula Nuțaș – Minte Forte
Educație cinematografică
Facilitator: Anca Caramelea – CinEd
Atelierul își propune să creeze un spațiu de schimb și brainstorming pentru cei care lucrează deja sau sunt interesați de metode pedagogice care folosesc filmul ca metodă de învățare.
Filmul este un instrument la îndemâna pedagogiei pentru a însoți sau ilustra procesul didactic, care are o contribuție majoră la dezvoltarea literației în rândul copiilor și tinerilor. Totodată, spațiul cinematografului are tot mai mult un rol social și educativ, dincolo de rolul de divertisment. Atelierul va include prezentări ale unor proiecte de educație prin cinema și invită participanții să imagineze noi modalități prin care cinematograful poate fi un spațiu de învățare.
12.00 – 14.00 & 15.00 – 17.00
Facilitator: Anca Caramelea – CinEd
Pauză de masă
14.00 – 15.00
Ce loc putem construi pentru mediere în educație și cultură?
Facilitator: Corina Bucea – Centrul Cultural Clujean
Relativ recent intrată în vocabularul cultural, medierea culturală sau artistică este un pas înainte în relația organizațiilor culturale cu publicul și cuprinde un orizont larg de mecanisme și instrumente care acompaniază participarea culturală. La intersecția dintre cultură și educație, dintre artă și social, medierea culturală înglobează activități și moduri de lucru bazate pe participarea publicului și pe stimularea interacțiunii și a dialogului.
În cadrul atelierului ne propunem să identificăm metode și acțiuni care pot pune medierea ca practică centrală în abordarea organizațiile și instituțiilor culturale, și să discutăm despre ce mecanisme politice și organizaționale pot fi angrenate pentru a răspunde acestei nevoi.
15.00 - 17.00
Facilitator: Corina Bucea – Centrul Cultural Clujean
Școala și cultura: unde se întâlnesc?
Facilitator: Ioana Hanchevici – Liceul Gheorghe Șincai
Atelierul, dedicat profesorilor, pedagogilor, educatorilor și mediatorilor, se va concentra pe definirea spațiului de întâlnire dintre școli și organizații sau instituții culturale. Cum poate arta și cultura răspunde unor nevoi din domeniul educațional? Ce oportunități de lărgire a câmpului de acțiune oferă școlile organizațiilor culturale? Unde se întâlnesc misiunea școlii și a culturii și cum poate fi acest spațiu folosit pentru a construi un parteneriat consistent între școală și artiști sau lucrători culturali? Ne propunem să analizăm nevoile celor două domenii de la firul ierbii – punând laolaltă cadre didactice interesate să introducă instrumente culturale în practica lor pedagogică, precum și profesioniști din domeniul cultural interesați să introducă arta și cultura în curricula școlară.
17.30 - 18.30
Facilitator: Ioana Hanchevici – Liceul Gheorghe Șincai
Pauză
17.00 - 17.30
Concluzii ale grupurilor de lucru și închiderea Forumului
17.30 - 18.30