Contextul Artelor | Ana Mărgineanu

Participanții la Programul de formare și mentorat Academia Schimbării (2021) s-au întâlnit pe 7 octombrie cu regizoarea Ana Mărgineanu, în cadrul celui de-al doilea Masterclass din Programul de formare și mentorat Academia Schimbării (2021).
Ana Mărgineanu, prezentă pentru al doilea an în Programul de formare și mentorat, s-a conectat din New York cu participanții și le-a povestit despre munca și cariera sa, despre obstacolele și provocările cu care s-a confruntat pe parcurs, dar și despre momentele de succes.
Ana Mărgineanu face teatru imersiv și a explicat în detaliu ce înseamnă acest tip de teatru, cum se diferențiază de teatrul „tradițional” și care sunt provocările pe care le implică acest mod de a crea. Dacă în teatrul tradițional publicul e în sală și actorii pe scenă, în teatrul imersiv nu mai există acel „al patrulea perete” care consolidează convenția prin separarea celor două categorii de participanți la actul artistic – actori și spectatori.
Teatrul imersiv pe care regizoarea îl practică este și site specific, fiind inspirat și conceput special pentru un loc anume, luând în calcul arhitectura spațiului, care este valorificat și transformat pentru conținutul spectacolului. Spațiul devine pionul principal în arta site specific, dar este secondat de viața socială a locului respectiv, de istoria sa și de comunitatea care trăiește acolo. Când sunt luate în considerare și aceste paliere, spectacolul devine mai adânc specific. Despre dimensiunea interactivă a teatrului, Ana Mărgineanu spune că tot teatrul este interactiv, fiind bazat pe comunicarea directă a actorilor cu spectatorii. Există spectacole fără text, fără regizor, fără scenograf sau muzică, chiar și fără actor, dar nu există spectacol fără spectator. Publicul e singurul element indispensabil teatrului.
Regizoarea a oferit drept exemplu ultimul spectacol la care a lucrat în România, Orașul paralel, creat la Timișoara împreună cu Peca Ștefan, unul din colaboratorii ei de lungă durată. Spectacolul presupune două ture performative și un joc urban, în care publicul descoperă împreună cu actorii cartierul Iosefin din Timișoara, istoria și specificul locului. Referindu-se la procesul creativ în realizarea unui spectacol în acest fel, Ana Mărgineanu spune că cel mai important e să deschizi ochii și să vezi ce îți oferă lumea din jur:
Comunitatea în care urmează să lucrezi, realitatea – arhitectural, social, comunitar etc – în momentul în care deschizi ochii și chiar o vezi, chiar o observi cu tot sufletul, cu toata ființa ta, ea va avea propria poveste care e deja acolo, iar pe baza observațiilor pe care le faci, ideile, viziunea încep să se formeze singure.
În a doua parte a întâlnirii, cursanții au participat la un exercițiu performativ: împărțiți în perechi, sarcina lor a fost să asculte povestea partenerului despre noțiunea de „acasă” și să redea în 30 de secunde propria interpretare a poveștii celuilalt.
2_Ana Mărgineanu
Ana Margineanu
Ana Mărgineanu
artist invitat