Ateliere de facilitare creativă a activităților de educație non-formală

 

Dialoguri Culturale este un program care cuprinde o serie de ateliere de mediere culturală, concepute pentru a promova colaborarea, creativitatea, procesarea emoțiilor și dezvoltarea abilităților esențiale pentru operatorii culturali care facilitează activități educaționale cu și pentru tineri.

 

Participanții vor avea ocazia să exploreze teme diverse, să-și lărgească perspectivele de punere în practică a propriilor lor activități și să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare și de mediere culturală prin artă, știință și/sau interpretarea patrimoniului. 

 

Atelierele vor avea loc în perioada 27-29 noiembrie 2023 și vor fi facilitate de către:

 

 

Cui ne adresăm?

Programul se adresează: 
  • facilitatorilor educaționali;
  • profesorilor, învățătorilor și educatorilor; 
  • artiștilor și operatorilor culturali; 
  • facilitatorilor care lucrează cu membrii diferitelor comunități;
  • persoanelor interesate să aprofundeze noțiuni și să dezvolte sau să-și exerseze abilitățile necesare activităților de mediere culturală. 

Programul își propune:

  • crearea unor conexiuni între diversele comunități de facilitatori, mediatori, profesori, operatori culturali; 
  • deprinderea de noi practici și schimb de bune practici în lucrul cu publicul tânăr;
  • abordarea unor metode de lucru care pot crește nivelul de încredere în propriile forțe și stimă de sine pentru participanții implicați în activități de mediere culturală; 
  • încurajarea unei comunicări deschise, pe principii de egalitate cu publicul tânăr, pentru a le oferi autonomie și guvernanță.

Agenda

Ziua 1 | 27 noiembrie 

Locație: Casa Libertății Religioase (Bulevardul 21 Decembrie 1989, nr. 14, Cluj-Napoca) 

 

  • 15:30 | Înregistrare participanți și bun venit 
 
  • 16:00 | Educație relevantă, educație adaptată, cu Sorina Luțaș, fondatoare Solis School
 

„Renunțarea la propriul ego și transpunerea în pielea copilului căruia i te adresezi ajută enorm la stabilirea unei relații de prietenie și parteneriat cu acesta. Doar din această relație îi poți furniza copilului informații care să îl inspire și să îl atragă, pe care el le va asocia cu emoții puternice plăcute și le va duce cu sine mai departe în viață.”din viziunea Solis School

 

  • 18:00 | Patrimoniul cultural, punct de pornire în facilitarea de experiențe de descoperire și de învățare participativă, cu Mona Timofte, educator muzeal
 

Ce pot descoperi despre mine atunci când interacționez cu patrimoniul cultural? Dar despre ceilalți? Cum mă poate ajuta patrimoniul cultural să spun povești despre cine sunt sau cine îmi doresc să fiu? Cum și ce învățăm în relație cu patrimoniul cultural? Suntem  participanți activi atât în actul cultural, cât și în propriile procese de învățare și dezvoltare. Importanța legăturilor pe care le descoperim și creăm între public și patrimoniu / act cultural, între cine sunt cei cu care lucrăm, ce interese au, ce experiențe și amintiri poartă cu ei (identitate) și obiectul / actul cultural. Obiectivul nu este să facem transfer de informații (deși se îndeplinește și acest lucru), ci să creăm experiențe de descoperire și învățare, adică posibilități de exprimare individuală și culturală.

 

  • 20:00 | Final de zi
 
*Programul conține pauze după fiecare sesiune.

Ziua 2 | 28 noiembrie 

Locație: Centrul de Creație Maidan (Bulevardul Eroilor, nr. 16, Cluj-Napoca)

 

  • 15:00 | Adolescenții și patrimoniul cultural, cu Mona Timofte, educator muzeal
 

Construirea relației cu adolescenții și tinerii adulți, ca un proces constant de chestionare a orizontului de experiențe al acestui segment de public. De ce au nevoie? Ce credem noi că sunt nevoile lor vs Ce spun ei că au nevoie? Adolescenții în postura creatorilor de conținut și experiențe, ei sunt participanți activi în activitățile de mediere culturală: documentează, concep, implementează și mediază propriile idei de activități și ateliere. Cum includem o dimensiune digitală a experienței, astfel încât consumatorii de conținut să devină creatori de conținut? Ce instrumente digitale putem folosi pentru a dinamiza activitățile de mediere culturală și a motiva tinerii să intre în „dialog” cu patrimoniul cultural? Abordare peer-to-peer: adolescenții sunt implicați în proiectarea activităților de mediere culturală destinate altor tineri asemenea lor și devin mediatori pentru prietenii și colegii lor.

 

  • 17:00 | Exerciții de spontaneitate și carismă, cu Dragoș Pop, actor Teatrul Național Cluj-Napoca
 

Spontaneitate, încredere în sine și stimă de sine, găsirea propriei voci, dezvoltarea atenției la context, abilității de armonizare a unui grup, ascultare activă prin exerciții de teatru și improvizație. 

„Cum zice Aristotel, umorul este insolență educată, dacă e doar insolență e mitocănie, e bășcălie. Zona asta nu mă interesează. Când ironizezi pe cineva, trebuie să-l introduci într-un soi de matrice a dragului, să-ți fie drag de el, nu trebuie să-l decapitezi, trebuie să-l iei în acel joc și trebuie să-i câștigi încrederea pentru că așa ne putem amuza amândoi.” – Dragoș Pop, actor, printre primii care a făcut Stand-Up Comedy în România, încă din 2003.

 

  • 19:00 | Final de zi
 
Recomandare 
20:00 – REACTOR de creație și experiment: Vizionare performance ENEMY (o conferință de pace), performance invitat din Franța, parte din proiectul Stronger Peripheries.
 
*Programul conține pauze după fiecare sesiune.

Ziua 3 | 29 noiembrie 

Locație: Bulevardul 21 Decembrie 1989, nr. 14, Cluj-Napoca)

 

  • 16:00 | Kit de supraviețuire a curiozității: lentilă, busolă, miez, cu Mihaela Bidilică, co-fondatoare uzinaduzina
 

Despre drepturile copilului, de la concept la practică, prin Lentila Korczak, a cărui deviză era „copilul nu devine om, el este deja om”. Curiozitatea este motorul din spatele atâtor practici participative și inclusive de mediere culturală, iar Mihaela va prezenta câteva dintre cele la care a lucrat recent și care au fost prilejuri de explorare a patrimoniului cultural: ghidul afectiv Sibiul la pas, spațiul Artă.nonstop, Șura digitală, un spațiu comunitar, de dialog, unde să se întâlnească cei plecați din sate dornici să reinvestească în locul de baștină, în a-i păstra spiritul și patrimoniul, cu tineri care nu văd încă un orizont dincolo de marginea ogorului”, și fluturele Maculinea Arion, pe care l-a creat în realitate virtuală și augmentată pentru proiectul Ținutul Fluturelui Albastru.

 

  • 18:00 | Emoția – principal instrument de învățare, cu Raluca Gordan, psiholog și psihoterapeut
 

Scurtă prezentare a stilurilor de învățare – prezentare teoretică și interactivă, cu exerciții și discuții.

Asocierea stilurilor de învățare cu trăsăturile accentuate de personalitate. Influența trăsăturilor de personalitate asupra dinamicii de grup (identificarea rolurilor și a situațiilor întâlnite în grup – spre exemplu bullying sau situații tensionate la nivelul grupului. Emoția ca instrument de învățare (identificare și autoreglare emoțională) și rolul terapeutic al artei.

 

Metoda de prezentare va fi interactivă, bazându-se pe exerciții și discuții.

 

  • 20:00 | Final de zi și final de program
 
*Programul conține pauze după fiecare sesiune.

Sorina Luțaș

fondatoarea Solis School

Mona Timofte

educator muzeal, trainer

Dragoș Pop

actor la Teatrul Național Cluj

 Raluca Gordan

psiholog clinician, psihoterapeut 

Proiect finanțat de Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca.