Forumul Academiei Schimbarii 2019-12-05T11:37:21+02:00

Cum reușește medierea culturală să transforme publicul din spectactor sau vizitator în participant activ? Ce știm despre publicul nostru și cum folosim aceste date pentru a ne actualiza constant practicile? Ce sens produce cultura și arta în școli? Ce bune practici găsim în domeniul dezvoltării publicului și a medierii culturale, care ne pot informa și inspira munca?

Forumul Academiei Schimbării aduce laolaltă producători culturali, artiști, mediatori, cercetători și alți profesioniști din domeniul cultural și educațional într-o întâlnire care explorează spațiul dintre cultură și public, bune practici și instrumente care ne inspiră și ne provoacă să regândim relația cu publicul nostru.

Forumul Academiei Schimbării include diferite formate de lucru pe parcursul a două zile și este dedicat profesioniștilor din domeniul cultural și educațional angajați în a produce o legătură reală între cultură și cunoaștere, din perspectiva publicului. Prima zi este dedicată prezentărilor și discuțiilor despre dezvoltarea publicului și mediere culturală, oferind un context mai larg în care aceste două abordări se intersectează și de dezvoltă una din cealaltă. A doua zi a Forumului include ateliere și sesiuni de lucru în care invităm atât profesioniști din domeniul cultural, cât și din domeniul educațional să participe la ateliere și sesiuni de lucru în care ne propunem să învățăm unii de la alții și să schimbăm bune practici în domeniul medierii culturale.

LUNI, 18 NOIEMBRIE 2019

11.30 – 12.00

Înregistrare & Cafea

12.00 – 13.00

Argument: De ce e importantă legătura dintre cultură și educație?

13.00 – 14.00

Ce se ascunde în spatele datelor despre publicul cultural?

14.00 – 15.00

Pauză de masă

15.00 – 17.00

Cu public, nu doar pentru public. Inspirație din câmpul medierii culturale

17.00 – 17.30

Pauză

17.30 – 18.30

Proiecție film: Irina Botea Bucan – Film Postale (colaborare cu Nicu Ilfoveanu) și Art Historians

MARȚI, 19 NOIEMBRIE 2019

12.00 – 14.00

Atelier

Cât de pregătite sunt organizațiile culturale pentru publicul cu nevoi speciale?

Atelier

Educație cinematografică (I)

Atelier

Cum putem găsi un limbaj comun între profesori și artiști?

14.00 – 15.00

Pauză de masă

15.00 – 17.00

Atelier

Ce loc putem construi pentru mediere în educație și cultură?

Atelier

Educație cinematografică (II)

Atelier

Școala și cultura: unde se întâlnesc?

17.00 – 17.30

Pauză

17.30 – 18.30

Concluzii ale grupurilor de lucru și închiderea Forumului

Luni, 18 noiembrie 2019 | Cinema ARTA

12.00 – 13.00 

Argument: De ce e importantă legătura dintre cultură și educație?
Corina Bucea, Centrul Cultural Clujean – Cu ce se mănâncă Forumul Academiei Schimbării
Irina Bălan, Asociația 37 –
Maria Kovács, Fundația Noi Orizonturi – Unde (mai) e loc de cultură și artă în programele școlare?

Între dezvoltarea publicului și mediere culturală este prima temă cu care lansăm Forumul Academiei Schimbării, eveniment în cadrul căruia ne propunem să explorăm acest orizont nu doar al terminologiei, cât a viziunii și practicii cu care profesioniști din domeniul cultural și educațional umplu de conținut divers spațiul dintre creatori și participanți. Sesiunea introductivă aduce argumente din perspectivă culturală și educațională pentru nevoia unei abordări actuale și creative a relației dintre cele două domenii.

13.00 – 14.00 

Ce se ascunde în spatele datelor despre publicul cultural?

Marina Mironica, Oana Onița – Publicul spațiilor de teatru independente
Anda Becuț Marinescu – Barometrul de Consum Cultural (online)
Rarița Zbranca – Centrul Cultural Clujean

O cifră a făcut recent înconjurul sectorului cultural: 67% din români nu au văzut niciodată un spectacol de teatru, conform celui mai recent Barometru de consum cultural. Ce se află în spatele acestei cifre și ce ne spun datele despre consumul cultural în România și în Cluj? Ce știm despre publicul sau non-publicul cultural? Cum folosim aceste informații și ce rămâne invizibil în studiile existente?

14.00 – 15.00
Pauză de masă

15.00 – 17.00

Cu public, nu doar pentru public. Inspirație din câmpul medierii culturale

Delia Popa – ArtCrowd
Svetlana Cârstean & Ana Maria Sandu – Incubatorul de lectură
Mihaela Tilincă & Irina Mureșan – Itinerarii de recunoaștere, Contrasens & Bienala ArtEncounters
Selma Dragoș – Arta în joacă, Centrul Cultural Clujean
Anca Caramelea – CinEd

În diferite domenii și cu metode diverse, organizații, inițiative, artiști și artiste au făcut pasul de la a lucra pentru spre a lucra cu publicul. Am adus la Forum câteva proiecte pe care în ultimii ani le-am urmărit de la distanță și care ne inspiră. Literatura, artele vizuale sau artele spectacolului ajung mai aproape de copii și tineri prin mâinile invitatelor, care ne împărtășesc din metodele și programele lor de mediere culturală.

17.00 – 17.30
Pauză

17.30 – 18.30

Proiecție film și introducere de Irina Botea Bucan

Film Postale, 16mm film, 33’, 2013, Irina Botea Bucan colaborare cu Nicu Ilfoveanu

Filmul prezintă trei case memoriale din România printr intermediul custozilor muzeelor, care reproduc în fața camerei discursurile lor curatoriale, în mod fragmentat. Casele alese pentru film – Castelul Iulia Hașdeu, Casa memorială Nicolae Bălcescu și Casa memorială Cuțescu Storck, relevă povești și întrebări despre credințe, revoluție, feminism, imaginație, performativitate.

Art Historians, HD, 17’20”, 2014

Filmul prezintă două figuri feminine, istorici de artă de la Muzeul Bruckenthal din Sibiu, România, vorbesc despre operele lor de artă preferate – discursul lor reflectând în mod evident implicarea entuziastă, emoțională și sinceră cu lumea artei. Medierea artei are loc în contextul unui model utopic al unui muzeu. Plăcerea intelectuală și senzorială autentică de a fi în apropierea operelor de artă alese devine clar când își împărtășesc metodele de observare și interpretare simbolică.

18.30

Închiderea primei zile de Forum: cocktail și discuții

Marți, 19 noiembrie 2019 | ClujHub

12.00 – 14.00

Cât de pregătite sunt organizațiile culturale pentru publicul cu nevoi speciale?

Facilitator: Ruxandra Mateescu – Supereroi printre noi

Arta și cultura sunt sinonime cu incluziunea sau bunăstarea, au efecte terapeutice și numeroase beneficii sociale pentru participanții la activități culturale. Cât de larg este însă orizontul în care operează spațiile sau evenimentele culturale și cât de pregătite să îl lărgească sunt acestea pentru a se putea adresa publicului cu nevoi speciale?
Atelierul aduce laolaltă profesioniști din domeniul cultural și social pentru a discuta despre nevoia unui cadru optim pentru participanții culturali cu nevoi speciale, despre ce bune practici există în acest domeniu și ce se poate face pentru a îmbunătăți accesul la cultură a persoanelor cu dizabilități sau nevoi speciale.

12.00 – 14.00

Cum putem găsi un limbaj comun între profesori și artiști?

Facilitator: Paula Nuțaș – Minte Forte

Se prea poate ca școala și arta să se poziționeze în mintea multora dintre noi în extreme diferite. Uneori, aceste extreme sunt cu atât mai îndepărtate în mințile actorilor principali din cele două domenii: profesorii și artiștii. Rareori recunoaștem însă că, dincolo de abordările diferite, educația formală și arta au același obiectiv: dezvoltarea sănătoasă a individului și a comunității în care trăiește. La acest atelier ne dorim să creăm o punte de legătură între cele două aparente extreme, un spațiu în care să explorăm puncte de intersecție între nevoile educaționale ale profesorilor și elevilor și resursele profesionale ale artiștilor. Ne propunem să construim un cadru în care artiștii din comunitatea clujeană pot deveni un sprijin pentru profesori, în scopul dezvoltării unor experiențe de învățare mai bogate și eficiente pentru elevi.

12.00 – 14.00 & 15.00 – 17.00

Educație cinematografică 

Facilitator: Anca Caramelea – CinEd

Atelierul își propune să creeze un spațiu de schimb și brainstorming pentru cei care lucrează deja sau sunt interesați de metode pedagogice care folosesc filmul ca metodă de învățare.

Filmul este un instrument la îndemâna pedagogiei pentru a însoți sau ilustra procesul didactic, care are o contribuție majoră la dezvoltarea literației în rândul copiilor și tinerilor. Totodată, spațiul cinematografului are tot mai mult un rol social și educativ, dincolo de rolul de divertisment. Atelierul va include prezentări ale unor proiecte de educație prin cinema și invită participanții să imagineze noi modalități prin care cinematograful poate fi un spațiu de învățare.

14.00 – 15.00
Pauză de masă

15.00 – 17.00

Ce loc putem construi pentru mediere în educație și cultură?

Facilitator: Corina Bucea – Centrul Cultural Clujean

Relativ recent intrată în vocabularul cultural, medierea culturală sau artistică este un pas înainte în relația organizațiilor culturale cu publicul și cuprinde un orizont larg de mecanisme și instrumente care acompaniază participarea culturală. La intersecția dintre cultură și educație, dintre artă și social, medierea culturală înglobează activități și moduri de lucru bazate pe participarea publicului și pe stimularea interacțiunii și a dialogului.

În cadrul atelierului ne propunem să identificăm metode și acțiuni care pot pune medierea ca practică centrală în abordarea organizațiile și instituțiilor culturale, și să discutăm despre ce mecanisme politice și organizaționale pot fi angrenate pentru a răspunde acestei nevoi.

15.00 – 17.00

Școala și cultura: unde se întâlnesc?

Facilitator: Ioana Hanchevici – Liceul Gheorghe Șincai

Atelierul, dedicat profesorilor, pedagogilor, educatorilor și mediatorilor, se va concentra pe definirea spațiului de întâlnire dintre școli și organizații sau instituții culturale. Cum poate arta și cultura răspunde unor nevoi din domeniul educațional? Ce oportunități de lărgire a câmpului de acțiune oferă școlile organizațiilor culturale? Unde se întâlnesc misiunea școlii și a culturii și cum poate fi acest spațiu folosit pentru a construi un parteneriat consistent între școală și artiști sau lucrători culturali? Ne propunem să analizăm nevoile celor două domenii de la firul ierbii – punând laolaltă cadre didactice interesate să introducă instrumente culturale în practica lor pedagogică, precum și profesioniști din domeniul cultural interesați să introducă arta și cultura în curricula școlară.

17.00 – 17.30
Pauză

17.30 – 18.30

Concluzii ale grupurilor de lucru și închiderea Forumului 

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.