Mediere Plus 1 EduCab HUB

Biblioteca reinventată: EduCaB Hub, platforma digitală care crește comunitățile

Primul atelier din seria Mediere Culturală + a avut loc ieri, online, iar tema discuției a fost platforma EduCaB Hub. O inițiativă care a pornit în urmă cu 12 ani, EduCaB Hub a fost creată pentru bibliotecile publice, prin care acestea au acces mai ușor la resurse și donatori, precum și la diverse oportunități de colaborare la nivel național și internațional. 

 

Atelierul a adus împreună 46 de participanți din sectoare diverse, de la educație și cultură, la ONG-uri și administrație publică. Evenimentul, parte din Forumul Medierii Culturale, a adus în discuție o inițiativă curajoasă: reinventarea bibliotecilor publice ca hub-uri comunitare cu ajutorul tehnologiei.

Organizatoarele atelierului, Raluca Iacob și Corina Bucea, i-au avut ca invitați în cadrul atelierului pe Mihai Lupu (inițiatorul programului EduCaB) și Steli Grigore (community manager EduCaB). 

 

Întâlnirea a fost deschisă de Corina Bucea, manager cultural și project manager al Centrului Cultural Clujean, care a subliniat rolul esențial al bibliotecii ca „spațiu de construire a comunităților”

Autointitulându-se „fani ai bibliotecilor publice”, cei doi invitați au vorbit despre transformarea bibliotecii într-un motor de dezvoltare locală, prin sprijinirea directă a celor care o însuflețesc, bibliotecarii. Miza, după cum a explicat Mihai Lupu, este existențială. „Moare un tip de instituție și atunci am eșuat, la nivel local, în a ne dezvolta la nivel educațional,” a avertizat el. Viziunea EduCaB este de a consolida aceste instituții, cu un accent special pe zonele care au cu adevărat nevoie, dincolo de marile centre urbane.

De la nevoie, la startul unui proiect

Totul a pornit de la o nevoie concretă, de la firul ierbii. „Ne interesau nevoile instituțiilor: scaune, dulapuri etc.” au povestit fondatorii. Iar primul pas a fost un simplu fișier Excel unde au centralizat cererile și au creat legături între bibliotecari și potențiali sponsori.

„Voiam să știm exact de ce au nevoie oamenii pentru a ajuta în mod real, fără să ne dăm cu părerea,” a subliniat Steli Grigore.

Procesul de transformare a acestei idei într-o soluție tehnică a fost iterativ. După o perioadă de dezvoltare și perfecționare a conceptului, echipa a colaborat cu o firmă de IT pentru a construi versiunea actuală a platformei. Finanțarea din bugete private, după cum au explicat, le-a oferit flexibilitatea necesară pentru a crea un instrument adaptat realității din teren.

Platforma funcționează ca un dashboard centralizat, cu circuit închis, accesibil pe bază de invitație. Aici, bibliotecarii își creează un profil detaliat și pot semnala nevoi specifice prin crearea unor „coșuri” de cereri, de exemplu, semnalând că „ducem lipsă la categoria de cărți pentru copii”. 

În contrapartidă, companiile sau donatorii pot crea oferte, pe care le pot direcționa spre toate bibliotecile sau doar spre anumite categorii. Acest mecanism direct nu doar că eficientizează procesul de obținere a resurselor, dar le redă bibliotecarilor timpul prețios pe care îl pot dedica programelor pentru cititori.

Privind spre viitor, platforma se află în plin proces de testare a unei componente strategice inovatoare: profilul comunității. EduCaB va centraliza date cheie despre localitate, de la demografie, la nevoi de formare (alfabetizare, educație financiară) și organizații active. Scopul este de a oferi, pe termen lung, o imagine clară a întregului ecosistem local, pentru a atrage intervenții și mai bine țintite.

Înscrie-te în platforma EduCaB Hub

Testată deja cu un grup de bibliotecari, platforma este accesibilă acum și altor profesioniști din domeniu.

Iată ce poți face pe EduCaB Hub:

✅ Fiecare bibliotecar își poate face profil (experiență, formare, nevoi)

✅ Se înregistrează date despre bibliotecă și comunitate

✅ Generezi statistici și rapoarte oficiale

✅ Se pot aloca resurse acolo unde sunt cele mai mari nevoi

 

Bibliotecarii și persoanele care doresc să facă parte din platforma EduCaB Hub pot să se înscrie prin completarea unui formular, pus la dispoziție de echipa EduCaB.

Următoarele ateliere Mediere Culturală +

Seria atelierelor continuă cu alte cinci întâlniri online:

 

#2 Joi, 2 octombrie 2025, ora 16:00: Resurse pentru literatură diversă

Speaker: Gabriela Nenciu (Cu alte cuvinte)

 

#3 Joi, 23 octombrie 2025, ora 16:00: Ateliere ludice pentru copii inspirate din cărți

Speaker: Adina Rosetti (scriitoare)

 

#4 Joi, 6 noiembrie 2025, ora 16:00: Cultura în trending: atelier de promovare culturală pe social media

Speaker: Ruxandra Gîdei (4fără15)

 

#5 Joi, 20 noiembrie 2025, ora 16:00: KitLit. Scenarii ludice inspirate de literatura contemporană pentru copii 

Speaker: Iulia Iordan și Victoria Pătrașcu (Asociația De Basm)

 

#6 Joi, 27 noiembrie 2025, ora 16.00: Clubul de lectură incluziv

Speaker: Ruxandra Mateescu (Supereroi printre noi)

 

Rezervă-ți locul la următoarele ateliere aici: https://academiaschimbarii.ro/mediere-culturala-plus/

Mediere Culturală+ este un program satelit al Forumului Medierii Culturale și abordează aceeași temă – Cuvinte care ne transformă. 

Cele șanse întâlniri online din cadrul atelierelor Mediere Culturală + aduc, în prim-plan, modele de lucru, instrumente și proiecte care ne inspiră și completează discuțiile și explorările de la forum.