Copiii explică istoria – Mediere culturală+

Facilitare grafică: Cristina Labo

Cel de-al patrulea atelier Mediere Culturală+ închide primul sezon al programului satelit al Forumului Medierii Culturale, menit să continue tema lansată în fiecare an în cadrul Forumului prin întâlniri în care explorăm modele de lucru, instrumente și proiecte care ne inspiră.

Atelierul online din 23 iunie 2022 a introdus proiectul Copiii explică istoria celor peste 20 de participanți – majoritatea cadre didactice, din județele Constanța, Cluj, Prahova, Suceava, Iași, Timiș, Galați, Maramureș, Satu Mare, Mureș, Vaslui, Sibiu, Dâmbovița, Hunedoara, Arad, dar și București. 

La atelier a participat Alina Constantinescu, care este managerul proiectului și a susținut formarea online
pentru profesorii de istorie interesați să utilizeze la clasă lecțiile video. Ea lucrează de peste 12 ani ca
manager de proiecte în cadrul British Council România pe teme de educație, respect pentru diversitate,
incluziune socială, implicare civică, dezvoltare comunitară, drepturile omului. Totodată, se implică în
proiecte inițiate de alte organizații care lucrează pentru cauze în care ea crede.

În deschiderea atelierului, Alina Constantinescu a pornit de la concluziile sondajului „Percepții despre calitatea educației online” (Fundația Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună” alături de Consiliul Național al Elevilor), publicat în decembrie 2020:

Foarte mulți dintre elevi consideră că orele online au nevoie și de alte elemente decât acelea în care profesorul povestește lecția și elevii notează sau conspectează și, pe de altă parte profesorii au considerat că, deși ei depun eforturi pentru a-și îmbunătăți competențele digitale și de adaptare a conținutului educațional și unii își caută singuri materiale pe internet, s-au înscris la cursuri, nu exista o abordare unitară cu privire la materialele care ar trebui utilizate și atunci profesorii erau nevoiți să aloce foarte mult timp pregătirii lecțiilor online.”

Vorbind despre intențiile proiectului, Alina Constantinescu menționează:

Am considerat că un astfel de proiect, care își propune să transforme programa de la istorie în niște lecții video, poate fi excelent folosit pentru învățământul online, dar de asemenea pentru învățământul la clasă, pentru că sondajul mai sus amintit spunea că cel puțin 60% din profesorii intervievați, odată obișnuiți cu metodele acestea, își doresc să continue să le folosească după ce se revine la predarea fizică.”

Ce am încercat să transmitem este că, în momentul în care orice elev din orice colț al țării se implică într-un astfel de proiect, istoria poate fi ceva ușor de înțeles atunci când este explicată cu exemple și într-un limbaj accesibil lor și poate fi ceva ce poate entuziasma orice copil din țară. Am vrut să lansăm un produs care nu se adresează olimpicilor, ci celor care nu sunt susținuți sau expuși la resurse diverse și de calitate. De asemenea, la nivel de impact, experiența de a fi actori, jurnaliști a fost foarte puternică la nivelul de capacitare, de empowerment, adică am putut să observăm o deschidere a lor treptată, pe măsură ce s-a lucrat cu regizorul. Am încercat să lăsăm fragmente din personalitatea lor, tocmai pentru că credem că orice copil se poate regăsi în ele. Pe viitor vrem să implicăm și elevi din alte școli, pentru că dincolo de valoarea educațională generală este valoarea adăugată pentru comunitate și pentru copii, proiectul dorind să meargă către zone cu acces redus la cultură și de a-i implica în activități care să le crească stima de sine, să le crească abilitățile de vorbit în public și altele. Am ales să nu mergem neapărat în comunități defavorizate, ci către elevul obișnuit, media.”

La atelier a mai participat și Gabriela Dobrilă, profesoară de istorie și educație socială la Școala gimnazială „Nichita Stănescu” din comuna Mereni, județul Constanța, care a participat la formarea pentru profesori realizată în cadrul proiectului și a folosit apoi lecțiile video la clasă, pentru copiii cărora le predă istorie.

Am rămas surprinsă foarte mult de modul în care copiii au participat, s-au implicat în realizarea acestor materiale, iar când le-am prezentat la clase și copiii au surprins aceleași aspecte, faptul că copii de vârsta lor au fost capabili să realizeze aceste filmulețe. Sunt foarte bine făcute și reprezintă o resursă extraordinară.”

Participanții la atelier au împărtășit la rândul lor resurse și proiecte interesante: Andreia Petcu (Asociația Learning by Teaching) a povestit despre invitația lansată profesorilor de istorie și geografie de a identifica hărți și obiecte de patrimoniu din Muzeul Național al Hărții și Cărții Vechi, pe care să le coreleze cu programa școlară, obiective educaționale și în care să se implice și elevii. Valentina Liurcă, profesoară la Liceul Teoretic ”Dante Alighieri” din București, a vorbit despre propria sa experiență de coordonare a unei echipe care a participat la realizarea unui trailer pentru o carte, în cadrul festivalului-concurs Boovie, și despre valoarea educativă a implicării copiilor în astfel de experiențe participative pentru dezvoltarea unor competențe tehnice, a atenției acordate textului și a unor abilități de muncă în echipă.

Alte resurse utile:

Citește aici mai multe informații despre atelier.

 

Facilitare grafică: Cristina Labo

 

Seria atelierelor Mediere Culturală+ vine să completeze discuțiile și explorările teoretice, metodice și de politici din cadrul evenimentului Forumul Academiei Schimbării, cu o serie de întâlniri cu dimensiune practică puternică, în care explorăm modele de lucru, instrumente și proiecte care ne inspiră.